Příběhy českých podnikatelů: Když podnikání nechybí hravost.

14. 12. 2017 Články
Rozhovor

Hrajete si rádi? Další díl podnikatelského seriálu odkrývá podnikatelské prostředí, tentokrát vydavatel deskových her Loris Games. Firma byla založena v roce 2012. Vybudovali si od nuly distribuční síť prodejců, u kterých seženete jejich hry – hračkářství, knihkupectví a internetové obchody. Jejich externí spolupracovníci jsou ilustrátoři a grafici, ale i učitelé, studenti vysokých škol i skalní hráči deskovek. Jak se taková desková hra vymýšlí, co vše stojí za její výrobou? Hry jsou určené dětem i dospělým. Více se dozvíte v rozhovoru a videorozhovoru, který jsme pro vás připravili.  

Cíl Loris Games
Naším cílem je vytvářet kvalitní a inspirativní hry, pro vzdělávací účely, pro širokou veřejnost, i pro geeky 🙂 Firmám vytvoříme deskovku nebo karetní hru na míru – pro propagaci nebo jako vánoční dárek.

Kde se vzal první impuls založit firmu, která bude podnikat v oboru stolních her? Kdo s tímto nápadem přišel? Jak dlouho jste na trhu?

U zrodu firmy nás bylo jak psů. Začínali jsme v sedmi lidech, všichni nadšenci do deskovek. Někteří z nás už měli profesionální zkušenost z deskoherního světa za sebou, stáli jsme za vznikem slavné české fantasy deskovky Dorn. Dohromady nás svedla práce na deskoherních projektech pro vzdělávací společnost Scio. Protože to fungovalo, došli jsme k tomu, že bychom chtěli společně vydávat vlastní hry. Teď jsme čtyři, což je na malou firmu pořád hodně a vyžaduje to dávku trpělivosti a sebezapření 😀

Co vás v tomto oboru lákalo? Pociťovali jste zároveň mezeru na trhu?

Mezeru na trhu jsme našli ve vzdělávacích hrách a vybudovali jsme si vlastní know-how, jak má ideální vzdělávací hra fungovat a jaké charakteristiky musí mít jako produkt pro školy a rodiny. Nicméně baví nás i tematické hry pro geeky a jiné hard-core hráče.

Jednalo se spíše o klukovský nápad nebo předem dobře rozmyšlenou podnikatelskou realizaci?

Řekněme spíše klukovský nápad a pořád to tak po „klukovsku“ děláme. Nemáme vlastní kancelář nebo provozovnu. Scházíme se po večerech, testujeme po víkendech. A zároveň musí každý z nás při svém dalším zaměstnání zvládnout svoji agendu úkolů, ať už se jedná o vývoj her, propagaci, distribuci, právní záležitosti, web apod.

Kde jste v začátcích sháněli prostředky pro financování svého nápadu?

Do firmy jsme vložili vlastní peníze. Ve více lidech to nebylo těžké a na začátku jsme potřebovali vydat jedinou hru.

Vzali byste si půjčku na podnikání? Kde byste ji hledali?

Už několikrát jsme o tom uvažovali a na tisk naší nejúspěšnější hry Ypsilonie jsme si ji také vzali. A pro rok 2018 nás to asi opět nemine – plánujme vydat několik nových her. Kde půjčku hledat? Asi se pak poradíme na portálu Edufi. 🙂

Vymýšlet vlastní hry je poměrně náročná záležitost. Jak probíhá v bodech tento proces? Přebíráte některé nápady od jiných firem?

Vydáváme vlastní autorské hry, jako třeba karetní hru s piráty Malacca nebo hru Logorelo pro trénink výslovnosti u malých dětí. Kromě toho ale také vydáváme hry českých autorů, kteří nás přesvědčí, že mají super nápad. To je třeba příklad Ypsilonie.

Deskové a stolní hry jsou hlavně určené dětem. Jak oslovujete tuto cílovou skupinu? Přeci jen stále potřebují něco modernějšího, nového, nezastaralého. Hrají si i dospělí?

Kupodivu i s nástupem chytrých telefonů a tabletů lidé stolní hry hrají a zdá se, že čím dál tím víc. Děti zaujmete hlavně hezkou ilustrací a příběhem – dejte jim dobrodružství a máte jejich pozornost.

Na webu máte uvedené desítky kamenných prodejen. Jsou přímo vaše, nebo se jedná o partnerský program? Seženeme tam všechny vaše hry, nebo jsou pouze na objednávku?

Na webu uvádíme kamenné obchody, kde se dají naše hry koupit. Vybudovat distribuční síť byla jedna z nejtěžších věcí vůbec. Když vydáte jednu hru, nikoho nezajímáte, pro každý obchod jste administraivní zátěž větší než provize, kterou mohou z prodejů vaší hry získat. Ale postupem času se nám podařilo dostat i k větším odběratelům – knihkupectví Neoluxor, Kosmas nebo Knihy ABZ.

Expandujete do zahraničí?

Snažíme se. Naši hru Malacca si licencovali v Pobaltí. Vzhledem k velikosti trhu by byla zajímavější třeba Čína, ale i severní Evropa je hezký úspěch.

Pociťujete ve svém oboru sílu konkurence?

Speciálně v Česku je obrovská. Skoro se děsím toho, kolik lidí si po přečtení tohoto článku řekne, že si založí také firmu na deskovky. Na tak malých trh je tu ohromné množství vydavatelů, odhadem patnáct dvacet.

Co připravujete nového? Na čem momentálně pracujte? Na co se můžeme těšit o Vánocích?

K Vánocům doporučujeme naši hru Ypsilonie – darujete dětem zábavu i vzdělání a přitom si nevšimnou, že se učí. Je to hra na vyjmenovaná slova, která se celá odehrává ve vyjmenované zemi plné pouze takových slov, kde se po obojetné souhlásce píše tvrdé Y. Vaše čtenáře by také mohla zajímat Oeconomica – rozvíjí ekonomické myšlení a finanční gramotnost. Hra, ve které si nezávazně zkusíte podnikat. Na 2018 připravujeme několik her, o kterých budeme informovat na našem facebooku.

Jaké období pro vás bylo nebo je nejtěžší? Přemýšleli jste o tom, že přestanete podnikat?

To se naštěstí nestalo, ale prošli jsme redukcí ze sedmi na čtyři členy. To prospělo, ale i tak všem bývalým společníkům patří obří dík.

Co byste na závěr poradili mladým, začínajícím podnikatelům?

Jak to říkal Masaryk? Nebát se a nekrást…

 

Komentáře nejsou povoleny.