Platba na špatný účet. Co dělat, když jste peníze poslali jinam?

18. 4. 2018 Články

Platba sem, platba tam. Splést se v čísle účtu, kódu banky nebo variabilním symbolu není těžké. Poslali jste peníze na špatný účet a nevíte, co s tím? Nezoufejte, brzy byste je měli získat zpět. Cesta ale někdy může být strastiplná.

Asi každý z nás zadával platbu přes počítač nebo telefon. Ti zkušenější si určitě ještě vzpomenou na papírové příkazy, které se vhazovaly do sběrného boxu. Tak či onak, vždy je potřeba vyplnit číslo účtu příjemce – to je několikamístné a při jeho zadávání lze snadno udělat chybu. Ale nemusíte mít strach, že se peníze ztratí. Pokud klient zadává platební příkaz na číslo účtu, které neexistuje, platba se neodešle.

Jak se tvoří číslo účtu?

Pro lepší pochopení si rychle ukážeme, proč se dají špatně zadané platby snadno odhalit. Čísla účtů totiž nejsou náhodně generována, ale musí splňovat předem dané kritérium – modulo 11. Jedná se o podobný výpočet, jaký se používá při tvorbě rodných čísel. Číslo bankovního účtu se skládá maximálně z 16 číslic. Prvních 6 pozic je určeno pro předčíslí, zbylých 10 pro základní část čísla účtu. Systém je ale daleko složitější. To podstatné ovšem je, že trefit číslo jiného účtu kvůli jedné chybě v zadávání platby není vůbec jednoduché. Také proto naprostá většina chybných plateb neproběhne.

Stáhněte si aktuální seznam kódů všech bank v ČR

Jak požádat o vrácení platby?

Jenže – někdy se to povede, pošlete chybně platbu na existující číslo účtu a peníze skutečně odejdou a už se samy nevrátí. Co v takovém případě dělat? Není jednodušší rady než kontaktovat svoji banku. V tom nejlepším případě vám samotný příjemce pošle peníze hned zpět. V tom horším podáte žádost o vrácení platby a budete čekat na to, jak se adresát k problému postaví.

Pokud klient zadává platební příkaz na číslo účtu, které existuje, ale číslo účtu nebylo správné, můžeme klientovi nabídnout pomoc. Ta spočívá v tom, že můžeme vyzvat majitele účtu, případně jeho banku, pokud byla platba odeslána mimo naši banku, o zaslání platby zpět.

Na jméno příjemce vaší platby máte ze zákona nárok:
„Podle zákona o bankách (č. 21/1992 Sb. §38, odst. 6) může klient banku požádat o sdělení identifikačních údajů neoprávněného příjemce chybně směrované platby – podle tohoto zákona banka může sdělit jméno/název účtu a adresu neoprávněného příjemce platby,“ upřesňuje Michal Teubner z Komerční banky.

Přišla mi platba z cizího účtu – co s tím?

Podívejme se ale i na opačnou situaci. Pokud se stane, že vám na účet přilétnou peníze od neznámého zdroje, nejásejte. Na nic nečekejte a situaci hned nahlaste své bance. Důvod je jednoduchý – pokud byste si takto získané peníze nechali vzali a utratili, dostáváte se do konfliktu se zákonem.

Žádné časové limity pro vrácení chybných plateb nejsou bankou stanovené. Na neoprávněné prostředky na účtu příjemce se vztahuje ustanovení občanského zákoníku o bezdůvodném obohacení,“ přibližuje Michal Taubner z KB. Daná suma se tedy z hlediska práva považuje za porušení zákona a vy máte povinnost ji vrátit. Pokud byste tak neudělali, hrozí, že vás odesílatel požene až před soud.

Pokud příjemce nereaguje, obraťte se na soud

Soud je zároveň to poslední, co vás může na honbě za vaší platbou potkat. Je to ta nejzazší možná varianta, jak se ke svým penězům dostat. Nutno podotknout, že se jedná o velmi krajní situaci, ke které v naprosté většině případů nedochází.

Některé banky mají dokonce nastavené další mechanismy, které se snaží chybám předejít. „Pokud je to možné, klientům před odesláním zobrazujeme název majitele účtu. Název příjemce – protistrany, na jehož účet klient peníze posílá, zobrazujeme ve chvíli, kdy se jedná o veřejně známé účty (například poskytovatele energií), účty, na které klient v minulosti už platil nebo ze kterých už klientovi v minulosti přišla nějaká platba,“ uzavírá Jana Karasová z Air Bank.

Komentáře nejsou povoleny.