Reklamace dovolené: Na co máte nárok a co budete k reklamaci potřebovat?

26. 5. 2017 Články

Celý rok se těšíte na letní dovolenou, šetříte každou korunu. Vysněný okamžik přichází – už na letišti problém se zpožděním, odvoz po příletu nečeká, výhled z pokoje nemáte na moře, ale na rušnou ulici a slíbený bazén u hotelu není. Vypadá to na hodně pokaženou dovolenou. Jak, co a kde můžu reklamovat?

Ze všeho nejdřív si prostudujte smlouvu, kterou jste uzavřeli s cestovní kanceláří nebo prodejcem. Ideální je, když si obsah smlouvy dostatečně pohlídáte už ve chvíli, kdy zájezd kupujete. Reklamovat totiž můžete jen to, co je ve smlouvě uvedeno. Slíbil vám prodejce výhled na moře, ale ve smlouvě o tom není zmínka? Smůla. Pokoje s výhledem na moře byly asi za příplatek, kteří si připlatili jiní.

Máte smluvně koupený čtyřhvězdičkový hotel a na místě vás odvezou do hotelu s nižším počtem hvězdiček a nižším komfortem? Ohraďte se co nejdříve a požadujte nápravu. Máte černé na bílém, že v hotelu je bazén, bezplatná wi-fi nebo hřiště na minigolf, který tam není? Nefunguje sprcha, výtah, klimatizace, slíbená televize? Máte ve smlouvě pokoj s balkónem a výhledem na šplouchající vlny a sedíte v pokoji bez balkónu s výhledem do dvora? Snížený komfort v pokoji, kde hmyz, noční hluk nebo zápach? Požadujte nápravu.

Ideální je řešit problémy hned na místě s delegátem cestovky. Lhůtu, do kdy jste ochotni počkat na řešení – výměna hotelu, pokoje, oprava klimatizace nebo vybavení – si můžete podle nového občanského zákoníku stanovit sami ještě v průběhu dovolené. Hotelový bazén, tenisový kurt nebo cvičné golfové odpaliště asi během vaší dovolené zázračně nevznikne. Za odchylky od smlouvy a nedostatky můžete požadovat také finanční kompenzaci. Před „zkaženou dovolenou“ vás od ledna 2014 chrání tzv. nový občanský zákoník, který začal pracovat s pojmem majetková újma za narušení dovolené.

Jak můžete odhadnout výšku slevy za jednotlivá nedodržení některých ustanovení smlouvy s prodejcem? Co můžete požadovat? Pomocníkem vám může být tzv. Frankfurtská tabulka slev, která orientačně stanoví finanční rámec náhrady za jednotlivé závady nebo slevu počítanou z celkové ceny dovolené.

Reklamovat nemůžete špatné počasí nebo studený oceán, ale jestli se váš odlet zpozdí o více než čtyři hodiny a důvodem není bouřka nebo sněhová vánice, na odškodnění nárok máte. Stejně tak si můžete stěžovat, jestli na vás nezbude místo v první třídě, kterou jste si zaplatili a máte ji uvedenou ve smlouvě.

Kdy reklamovat?

Po návratu z dovolené máte na reklamaci 1 měsíc! Pokud tuto lhůtu nedodržíte, může uplatnit poskytovatel dovolené námitku promlčení. Podle nového občanského zákoníku podejte reklamaci ihned po návratu z dovolené. Výraznou podporou vašich tvrzení jsou výpovědi svědků, fotky, videa nebo jakékoli důkazy z místa dovolené. Jedná se o důležitý materiál pro případ odlišných stanovisek.

Kde reklamovat?

Vždy reklamujte u společnosti, u které jste dovolenou platili. Není důležité, jestli jste koupili dovolenou u cestovní kanceláře nebo agentury. Reklamaci doručte prostřednictvím e-mailu nebo doporučeným dopisem. Zákon připouští také podání přímo v pobočce kanceláře. Lhůta pro vyřízení vaší reklamace je 30 dnů. Součástí vašeho podání musí být identifikace smlouvy, popis reklamované vady nebo služby a důkazy. Měli byste navrhnout výši odškodnění nebo proplacení vašich případných nákladů.

Co dál?

Jestli nebudete spokojeni s odpovědí na vaši reklamaci, odvolejte se. Pokud nedojdete ani v tomto případě ke shodě, bude třeba se obrátit na soud. Věříme ale, že když odjedete na svou dovolenou vyzbrojeni správnými informacemi, a platnou smlouvou o poskytovaných službách, všechno, co jste si vysnili, bude ještě úžasnější, než by vás kdy napadlo.

 

Komentáře nejsou povoleny.