Sám sobě šéfem aneb Na co si dát pozor, když začínáte podnikat

7. 7. 2017 Články

Máte skvělý nápad, našli jste mezeru na trhu, máte elán a motivaci, chcete být pánem svého času. Rozhodli jste se, že nechcete být zaměstnancem a chtěli byste zkusit podnikat. Pojďme se podívat na nejčastější chyby, které vás mohou potkat na začátku vaší podnikatelské dráhy. Chyby, které udělali jiní a vy se jim můžete vyhnout.

1. Neznalost trhu

Máte nadšení, znáte produkt, ale nevíte toho mnoho o trhu, kde chcete působit. Než se svým produktem nebo službou vstoupíte na trh, zjistěte si, jaká je cenová relace podobných produktů nebo služeb, kdo je vaše cílová skupina, kdo je vaše přímá a nepřímá konkurence, zjistěte také sezónnost vašeho produktu či služby, jakým způsobem trh funguje, jaká je životnost produktu na trhu a jak se vyvíjí, případně odhadněte, jak se bude vyvíjet. Zjistěte, jaká lokalita je pro poskytování služby nebo uvedení produktu nejvhodnější. Nepodceňujte žádnou maličkost.

2. Zkušenosti z praxe

Chcete být sám sobě šéfem, víte, co chcete dělat, ale nikdy jste to neviděli v praxi v „zákulisí“. Nechte se alespoň na pár měsíců zaměstnat! Ať už si chcete otevřít kadeřnictví po psy nebo třeba opravnu jízdích kol, nahlédněte nejprve pod pokličku. Zjistěte, jak se to dělá. Poučte se z případných chyb a pak teprve začněte sami na sebe. Bude to pro vás i příjemnější a ušetříte si spoustu starostí.

3. Finance

Každý, kdo se rozhodne podnikat, by měl předem počítat s tím, že počáteční náklady hrubě převyšují zisky, dá-li se vůbec prvních pár měsíců mluvit o zisku. To znamená, že je potřeba si velice dobře spočítat, kolik máte finančních zdrojů, kolik vás bude stát zahájení provozu, plus mít ještě finanční rezervu, minimálně na několik měsíců. Rozběhnout podnikání není legrace a je potřeba mít finanční zázemí. Dobré je také se zamyslet, jestli máte kde případně další zdroje získat, pokud by jste zjistili, že máte výkyvy v poptávce. Mohou nastat měsíce, kdy nebudete vědět, co dřív a naopak měsíce, kdy nebudete mít nic. Všechny nákalady, které si dokážete představit a se kterými počítáte ještě pro jistotu o něco navyšte, vždy, ale naprosto vždy vyleze něco, s čím jste nepočítali.

4. Odbornost a podnikatelské dovednosti

V tomto bodě mohou nastat dvě situace. Buď máte odbornost i podnikatelské dovednosti a pak je vše v pořádku. Nebo máte jen odbornost a nebo jen podnikatelské dovednosti a pak si můžete zadělávat na problém.

a) Jste odborník každým coulem

například programátor, ale vůbec se neorientujete v administrativě, právu, účetnictví, obchodování a mezi vaše silné stránky nepatří ani komunikace. Studujte, studujte, studujte! Čtěte knihy, hledejte zkušenosti na internetu, zaplaťte si kurz pro začínající podnikatele, cokoliv vás napadne. V každém případě zvyšujte své podnikatelské dovednosti a nebo přizvěte k podnikání někoho, kdo toto bude dělat za vás. Potřebujete vše, být odborníkem nestačí.

b) Jste rozený businessman,

máte nápad, ale kdo za Vás bude ty háčkované panenky vyrábět? Háčkovat neumíte. Takže se to buď naučíte, projdete kurzy, získáte praxi a nebo najdete odborníka, nejlépe uvedeného v bodě a) a s ním se spojíte. Bude vám to skvěle klapat! Oba budete dělat to, co vám jde a v cem jste dobří.

5. Reklama a kontakty

Nikdy nepodceňujte reklamu. Nemyslete si, že k vám zákazníci přijdou sami, nebo že prodáte pár výrobků svým známým a každý jejich známý pak přijde k vám. To by byl krásný řetězec, ale takto opravdu nefunguje. Nejprve si ujasněte cílovou skupinu, pro kterou je vás produkt nebo služba určen a tu pak oslovte cílenou reklamou. Využijte více kanálů i forem, některé jsou zdarma, ale většina jich bude placená. Počítejte s tím už ve svém finančním plánu. Kontakty jsou určitě důležité, ale potřebujete být opravdu vidět.

 

Nezapomeňte na to, že každý začínající podnikatel udělal nespočet chyb. Chybovat je lidské a z chyb je potřeba se poučit. Přeji vám, abyste se vyhnuli těm fatálním a s těmi běžnými se dokázali rychle vypořádat a využít je pro svůj další rozvoj.

Komentáře nejsou povoleny.