Jak si v práci říct o zvýšení platu

9. 8. 2017 Články

Vhodných situací, kdy si říci o navýšení platu je hned několik. Může sem patřit hodnotící pohovor s nadřízeným, blížící se konec pracovní smlouvy na dobu určitou, situace, kdy jste pro firmu dělali něco nadstandardního, nebo se Vám dlouhodobě daří plnit nad rámec norem. Mohli bychom zařadit i situaci, kdy nejste s financemi dlouhodobě spokojení a uvažujete o změně zaměstnavatele. Vždy bude záležet na zvyklostech firmy, na pozici, kterou vykonáváte, délce pracovního poměru, na tom zda máte fixní měsíční plat nebo hodinovou sazbu, ale před každou z nich je potřeba se důkladně na vyjednávání připravit.

PROČ? Co mohu nabídnout? Proč si zasloužím vyšší plat?

V jakékoliv z výše uvedených situací musíte být připraveni na otázku PROČ? Odpovědí může být nespočet, vždy se pokuste zamyslet z pohledu zaměstnavatele, co Vy přinášíte firmě? Jak Váš pracovní výkon generuje firmě peníze? Může to být například nadstandardní plnění norem, může to být kvalita výroby, nemáte žádné zmetky, může to být Vaše ochota kdykoliv zaskočit za kolegu a neohrozit tím chod výroby, může to být Vaše preciznost, se kterou připravujete podklady; může to být Vaše spolehlivost, že vše bude zařízeno přesně včas. Může to být cokoliv, co se Vás odlišuje od ostatních na podobné pozici. Důvěřujte si! Myslete na to, že i Váš šéf byl pravděpodobně jednou na Vašem místě, je to také jen člověk a pokud má dobrý důvod a firma nemá problémy, dostanete přidáno.

KDY? Kdy je vhodná situace?

Pokud pracujete ve firmě, která přehodnocuje platy zaměstnanců na základě hodnotících pohovorů, je to přesně ten moment, kdy si o navýšení říci. Vhodná chvíle je ke konci pohovoru, kdy jste probrali všechna pro a proti.

Blížící se konec smlouvy na dobu určitou může být stejně vhodnou příležitostí, samozřejmě pouze v případě, že víte, nebo alespoň tušíte, že dojde k prodloužení smlouvy. Zde záleží na zvyklostech firmy, zda je pravidlem uplynulý rok zhodnotit a nastavit nové cíle. Pokud ne, můžete tento rozhovor s nadřízeným vyvolat sami. Řekněte si o schůzku!

Dlouhodobě nadstandardně plníte pracovní povinnosti, nebo se Vám povedlo něco výjimečného, například vymyslet nápravné opatření proti vzniku chyb? Domluvte si schůzku s nadřízeným, stručně mu vysvětlete, o čem se s ním bude chtít pobavit. Při rozhovoru poděkujte, že si na Vás udělal čas a vyzvedněte své pracovní výkony za poslední dobu.

Další možností, nicméně jistě ne neobvyklou, je situace, kdy dlouhodobě nejste spokojeni se svým platem, zvažujete odchod k jinému zaměstnavateli a víte, že byste si platově polepšili, případně jste již uspěli ve výběrovém řízení. Řekněte o svém úmyslu nadřízenému, pokud si Vás bude chtít udržet, jistě naleznete společně vhodné řešení.

KOLIK? O kolik si mohu říci?

Obecné pravidlo říká 10%. Toto pravidlo se týká většinou administrativních pozic a je to pravidlo, které společnosti uplatňují většinou 1x za 1-3 roky. To je takové fér navýšení. V případě tarifních tříd se navyšuje o třídu, což bývá u hodinové mzdy cca 10-20 kč. Vycházejte vždy z toho, jaký plat máte, jaké platy jsou na podobné pozici ve vašem regionu obvyklé a co je především přiměřené délce pracovního poměru a zvyklostem u vašeho zaměstnavatele.

Vyjednávání o platu jistě nepatří k oblíbeným situacím pro nikoho z nás, nicméně věřím, že až to zkusíte, budete úspěšní.

 

 

 

Komentáře nejsou povoleny.