Příběhy českých podnikatelů: Trenýrky z podsvětí

11. 12. 2017 Články
Rozhovor

Další díl podnikatelského seriálu se bude věnovat firmě Styx. Jaké je v dnešní době podnikat na trhu s originálním spodním prádlem? V minulosti se jednalo o nedostupné zboží, za kterým se jezdilo do zahraničí. Existují zákazníci, kteří si na to přímo potrpí? Velmi důležitou roli hraje design. Více se dozvíte v rozhovoru se zakladatelem Adamem Sýkorou. A pořídili jsme pro vás i videorozhovor, který byl realizován v jedné z kamenných prodejen. 

Rada od Styx pro začínající podnikatele
Dělejte svou práci s láskou. Nelitujte času ani energie, věřte si!!! Úspěch se dostaví.

1) Kde vznikl nápad podnikat v oboru se spodním prádlem? V jaké době?

Po maturitě v roce 1994 jsme s nejlepším kamarádem ze střední Petrem Vlasákem dělali po barech. Život ze dne na den, žádná budoucnost. Petr byl vizionář, napadlo ho vyrábět trenýrky, které u nás tehdy ještě nebyly k mání a my si pro ně jezdili do zahraničí. Já jsem nápad realizoval.

2) Na trhu jste od roku 1996, jak se vaše značka vyvíjela? A kde jste dnes?

První dva roky jsme chodili ještě do práce. Pak se rozhodli vsadit na jednu kartu. Dneska si to nedovedu představit, ale tehdy jsem o tom nepřemejšlel. Začali jsme inzerovat, nabírat šicí dílny, oslovovat obchody. Teď je všechno promýšlené mnohem dokonaleji, musí se plánovat výroba na měsíce dopředu, inzerce, strategické kroky.

3) Co si můžeme představit pod názvem STYX? Inspirovali jste se řeckou mytologií?

Sraz byl po mejdanu v neděli dopoledne u Petra doma. Jeli jsme rovnou z klubu. Každý měl přijít se třemi návrhy na jméno značky. Petr měl STYX, já nic. Bylo rozhodnuto. Chtěli jsme něco krátkého, nadnárodního, aby to něco znamenalo. Samozřejmě byl inspirován bájnou řekou STYX, přes kterou otec Charón převážel zesnulé do podsvětí.

4) Jste z oboru nebo se jednalo spíše o realizaci dobrého nápadu přijít na trh s něčím novým?

Byl jsem přijat na textilní vejšku do Liberce. Nikdy jsem nenastoupil. 😊 Z oboru není nikdo z nás, jsme spíš obchodníci. Nakupujeme materiál, odhadujeme, co se bude líbit a na jakých místech se to bude dobře prodávat, kde inzerovat.

5) Kde jste sháněli počáteční zdroje pro financování? Vzali byste si pro rozjezd půjčku?

Začínali jsme jen se svými úsporami. Hráli vabank, ale půjčit si jsme se báli. Byla jiná doba. Postupem let se výroba a obrat navyšovaly. Dnes bychom to bez provozního úvěru nezvládli. Navíc taky proč? 😊

6) Pociťujete na vašem trhu sílu konkurence? Děláte něco, abyste se odlišili?

Před lety nám utekl zaměstnanec. Zkopíroval kompletní know how. Tehdy to byla rána pod pás, dnes už jen běžná konkurence. Té je spousta. STYX jediný vyrábí v ČR. Lidi na to slyší.

7) Každý váš výrobek je svým způsobem originální, kde čerpáte inspiraci? Jaké volíte barevné vzory? Sázíte i na klasiku?

Oblečení nás vždycky bavilo. Trocha musí být v genech. Nabízíme dekory klasické i bláznivé, či moderní. Spolupracujeme s grafiky, malíři.

8) Kromě vaší kamenné prodejny máte prodejní stánky, je jejich provozování finančně náročné? Jaká je návratnost vynaložených prostředků?

Provozování prodejen v obchodních centrech je náročné. Je to ale fenomén doby, bez toho to nejde. Už to kopíruje i konkurence.

9) Budete do budoucna expandovat do jiných krajů v ČR, zahraničí, nebo zůstanete pouze na území Prahy?

Nechte se překvapit. 😊

10) Vzali byste si na podnikání půjčku? Kde byste jí sháněli?

Jak jsem říkal, bez úvěru by to bylo těžké. Na druhou stranu, půjčka není dnes problém.

11) Dostali jste se někdy do finančních potíži? Uvažovali jste o konci podnikání?

Za 21 let? Mockrát… 😊

12) Máte na závěr radu pro začínající podnikatele? Jak by se mohli stát úspěšnými?

Dělejte svou práci s láskou. Nelitujte času ani energie, věřte si!!! Úspěch se dostaví.

Komentáře nejsou povoleny.